Maramu' Online

Greenpeace România a reuşit să obţină o listă secretă cu localităţile în care statul român ar dori să amplaseze o nouă centrală atomoelectrică. Printre cele 102 localităţi se numără şi cinci din Maramureş, respectiv Ardusat, Târgu Lăpuş, Leordina, Satulung şi Şomcuta Mare.
Potrivit normelor internaţionale, în asemenea situaţii, statul are obligaţia de a organiza informări şi consultări cu publicul înaintea luării oricăror decizii în domeniul energiei nucleare, lucru care nu s-a întâmplat defel. Niciunul dintre primarii celor 102 localităţi nu a fost contactat sau informat de autorităţi asupra acestui aspect, afirmă reprezentanţii Greenpeace.
"Noi am obţinut lista anul trecut şi, de la începutul lunii august, am trimis tuturor localităţilor mailuri şi faxuri, prin care am întrebat dacă autorităţile locale au fost contactate şi informate despre această iniţiativă. Am insistat până am primit răspuns din partea tuturor şi toţi au spus că nu au fost consultaţi, că nu li s-a cerut părerea şi că nu sunt de acord cu aşa ceva", a declarat Ionuţ Cepraga, coordonator de campanii în cadrul Greenpeace România.
• La secret: lista localităţilor preferate
Acesta a precizat că există şi o listă restrânsă, cu localităţile preferate, pe care Greenpeace încearcă să o desecretizeze. "Restul studiului este în continuare ţinut sub cheie de către strategii naţionali ai energiei, însă, pentru desecretizarea acestuia, am înaintat o acţiune la Comitetul de la Aarhus şi un proces la Tribunalul Bucureşti. Este şi o listă restrânsă a localităţilor preferate, pe care încercăm să o obţinem. Noi continuăm procesele, facem presiuni să popularizăm acest studiu", a continuat Ionuţ Cepraga. Conform site-ului greenpeace.org, pentru elaborarea "Studiului privind stabilirea amplasamentului unei noi Centrale Nuclearo-Electrice", statul a plătit suma de 902.000 lei.
• Prefectura şi Consiliul Judeţean nu au ştiinţă de centrala atomică
Oficialii Prefecturii Maramureş şi cei ai Consiliului Judeţean spun că nu au ştiinţă despre intenţia de a construi o centrală nucleară pe raza judeţului. Subprefectul de Maramureş, Gyöngyike Böndi, a precizat că aude pentru prima dată un asemenea subiect, pe care îl consideră improbabil şi extrem de greu de pus în practică. "După catastrofa din Japonia, mă îndoiesc că cineva ar vrea să construiască o centrală nucleară pe teritoriul României. Nu am auzit niciodată asemenea poveşti. În ceea ce-i priveşte pe cei de la Greenpeace, nu vreau să fac comentarii vizavi de acţiunile şi declaraţiile lor. Este posibil să se fi vorbit despre hidrocentrale de localităţi, care sunt cu totul altceva. Tot mai mulţi primari se gândesc să atragă fonduri pentru construirea de hidrocentrale pentru curent, dar de aici şi până la a vorbi despre o centrală nucleară, este un pas mult prea mare", este de părere Gyöngyike Böndi. Şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean, social-democratul Călin Matei s-a arătat nedumerit la auzul întrebării. "Nu ştiu ce discuţii poartă pe la Guvern şi pe la ministere preşedintele CJ, Mircea Man, sau dacă a discutat ca o asemenea centrală să fie amplasată în Maramureş, dar un lucru vă spun sigur: vicepreşedinte Consiliului Judeţean, Călin Matei, aude pentru întâia oară de aşa ceva. Nu am ştiinţă, iar dacă aş avea, m-aş opune", a conchis Călin Matei
• "Populaţia nu ar fi de acord"

Majoritatea primarilor maramureşeni de pe lista Ministerului Economiei susţine că nu a primit niciun fel de informaţii oficiale în acest sens, iar o parte din ei a aflat de iniţiativa statului prin intermediul celor de la Greenpeace. "Până când am primit de la Greenpeace înştiinţarea, n-am ştiut nimic şi le-am comunicat şi lor că nu am fost contactaţi de Ministerul Economiei. Nu ştim nimic oficial. Oricum, când se caută o zonă, se face un studiu de impact, iar populaţia în niciun caz nu ar fi de acord cu aşa ceva. Avantaje ar fi fost, că am fi avut venituri la bugetul local şi noi locuri de muncă, dar sunt şi multe dezavantaje. Ar fi trebuit, oricum, să ne comunice, nu să aflăm din alte surse. Aşa, ei hotărăsc spaţiul şi apoi ne împiedicăm de acordul cetăţenilor, că şi ei au un cuvânt de spus", arată Ciprian Vasile Rusu, primarul comunei Ardusat.
• Primarul din Leordina ar vrea o centrală în comună
Una dintre cele cinci localităţi maramureşene propuse pentru amplasarea unei noi centrale nucleare este şi Leordina. "Nu am nicio informaţie despre amplasarea unei centrale nucleare în Leordina. Având în vedere ce se întâmplă pe plan internaţional, câtă panică au produs radiaţiile, cred că localnicii ar fi reticenţi în a-şi da acordul pentru amplasarea în comuna lor a unei centrale nucleare. Oricum, o astfel de decizie nu se ia aşa uşor. Eu cred că e nevoie de referendum, ca lumea să-şi poată exprima opiniile, dacă va fi cazul. Eu, sincer să fiu, aş vedea un astfel de proiect ca pe o investiţie bună. Având în vedere tehnologiile din ziua de azi, nu văd riscuri pentru populaţie. Noi nu suntem nici zonă cu grad seismic, nici predispusă la alunecări de pământ ş.a. Eu mai cred că un astfel de proiect ar aduce avantaje în zonă, atât economice, cât şi sociale. Dar, la urma urmei, ceea ce contează e opinia oamenilor din comună", a precizat Ştefan Gavriluţ.
• Lăpuşul mizează pe proiectele "eco"
Edilul-şef din Târgu Lăpuş se declară consternat în ceea ce priveşte construcţia unei centrale nucleare la el în oraş. Acesta nu înţelege de ce s-au trecut pe liste mai multe localităţi din Maramureş când se ştia că nimeni nu doreşte o asemenea construcţie în "ograda lui". "Din presă am aflat şi eu aceste informaţii, pentru că eu nu am cunoştinţe despre aşa ceva. Nu sunt de acord cu o asemenea construcţie şi nici nu voi semna vreun act în acest sens. Putem apela la soluţii ecologice, iar eu pe astfel de proiecte mizez; de construcţie a unei centrale nucleare nici nu vreau să aud", a explicat Mitru Leşe.
• Terenuri studiate în Satulung
O hârtie oficială a ajuns, însă, la primăria din Satulung, însă primarul localităţii a refuzat categoric construcţia unei centrale nucleare. Acesta a declarat că a dat aviz negativ construcţiei şi a precizat că nici nu vrea ca cineva să îi mai pomenească de un asemenea proiect. Mai mult decât atât, edilul-şef declară că sătenii nici măcar nu au fost anunţaţi despre aşa ceva. "Am primit mai multe telefoane şi hârtii în ceea ce priveşte construcţia unei centrale nucleare, dar am refuzat imediat. Nu vrem noi pericole. Nu înţeleg de ce iniţiatorii acestui proiect au apelat la noi. Au venit mai multe persoane aici, pentru a studia terenuri şi nici măcar nu am fost anunţaţi. Nici măcar studii de fezabilitate nu s-au făcut, iar eu nu vreau să le spun aşa ceva sătenilor, să îmi sară lumea în cap. O asemenea centrală nu are ce căuta aici, pentru că aceasta înseamnă foarte multe riscuri şi eu nu vreau să pun nimănui viaţa în pericol", a declarat Augustin Panici.
• "Nu vrem să ne punem viaţa în pericol"
Primarul localităţii Şomcuta Mare, Dorinel Vasile Alb, a explicat că au existat zvonuri despre construcţia unei asemenea centrale lângă Someş, în judeţul Sălaj.
"Nu s-a discutat niciodată despre aşa ceva şi nici nu am primit vreun act oficial despre construcţia unei centrale în zona Şomcuta Mare. Am auzit că, la un moment dat, se discuta despre o construcţie a unei centrale în zona Someşului, undeva în judeţul Sălaj. Oricum, nici nu aş fi de acord cu aşa ceva şi nici membrii consiliului local nu cred că ar accepta aşa ceva. Nu vrem să ne punem viaţa în pericol", a declarat Dorinel Alb.

Sursa: Maramuresul Online



Maramuresul OnlineMaramuresul Online

Categories:

Leave a Reply